oklejanie samochodu
Porady

Oklejanie samochodów specjalistycznymi foliami – krok po kroku

Na rynku istnieje mnóstwo sposobów chroniących lakier przed niekorzystnym działaniem czynników zewnętrznych. Najczęstszą z nich jest systematyczne stosowanie wosków samochodowych lub powłok ochronnych. Niestety ten sposób nie chroni pojazdu przed odpryskami oraz drobnymi uszkodzeniami mechanicznymi. Aby uzyskać pełną ochronę, warto zainwestować w profesjonalne oklejenie karoserii.

Tuning optyczny, ale nie tylko

Oklejanie samochodu folią to szczególnie popularna metoda na zmianę koloru nadwozia. Specjalistyczna folia stanowi alternatywę dla lakierowania, które jest droższe oraz trudno odwracalne. Ponadto folię można zastosować na konkretnym elemencie lub na całej powierzchni pojazdu. Dodatkowym atutem jest fakt, iż folię można w każdej chwili z powierzchni karoserii usunąć bez uszkodzenia fabrycznej powłoki lakierniczej. Folia dostępna jest w szerokiej palecie kolorystycznej, co umożliwia stworzenie nawet najbardziej wymyślnych projektów. Dodatkowo w ofercie dostępne są folie o wykończeniu matowym – uzyskanie takiego efektu poprzez lakierowanie jest wyjątkowo trudne i kosztowne. Naklejona na karoserię folia to element chroniący lakier przed procesami starzenia, który stanowi barierę separującą powłokę lakierniczą od wpływu warunków atmosferycznych – promieniowaniem UV, drobnymi zarysowaniami oraz odpryskami. Folia ochronna jest w stanie zabezpieczyć lakier przy niewielkich kolizjach czy parkingowych obcierkach.

Jak wygląda przygotowanie pojazdu do aplikacji folii?

Aplikacja specjalistycznej folii ochronnej musi zostać poprzedzona odpowiednim przygotowaniem samochodu, dlatego najlepiej przeprowadzić ją w profesjonalnym zakładzie. Kluczowe jest dokładne wyczyszczenie oklejanej powierzchni – umycie, odtłuszczenie i osuszenie lakieru tak, by nie zostały na nim nawet najmniejsze drobinki kurzu czy brudu. Wszelkie pozostałości zmniejszają przyczepność folii. Szczególną uwagę trzeba zwrócić na miejsca trudno dostępne, dlatego pomocne może okazać się wykorzystanie sprężonego powietrza. W kolejnym etapie trzeba zdemontować wszystkie elementy przeszkadzające w aplikacji folii – klamki,  relingi dachowe, reflektory, antenę i zderzaki. Kolejnym etapem jest pozycjonowanie folii – jej właściwe położenie zapewnia taśma klejąca. Przy pomocy opalarki folia zostaje rozgrzana, co ułatwia jej dopasowanie do zagięć i przetłoczeń. Podczas nakładania folii należy ją doklejać raklą, wypychając zalegające powietrze. Następnie folia musi zostać ogrzana do temperatury 100°C, co aktywuje umieszczony pod nią klej oraz zmniejsza jej tendencję do kurczenia się. Tak oklejony samochód nie może przed dobę opuszczać pomieszczenia, w którym było oklejane. Dzięki temu folia idealnie przylgnie do lakieru. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *